Martins arbejdslyst fik luft under vingerne

Med høj sol og blå himmel som baggrund, går jeg ned ad Skjernvej og møder jeg op på RessourceCenter Aalborg (RCA) for at tage en snak med Martin. RCA er et kommunalt tilbud, der fungerer som en produktionsvirksomhed, der leverer til en lang række virksomheder i Aalborg og omegn. På centeret arbejder Martin i kantinen, hvor han laver mad, betjener centerets andre ansatte og sørger for, at der altid er kaffe på kanden.

Her er han rigtig glad for at være, og det er blandt andet fordi, han har fået rig mulighed for at udvikle sig. Det er nemlig noget, han har ønsket for sig selv, fordi han tidligere har arbejdet på et andet kommunalt tilbud, hvor han oplevede, at han ikke kunne udvikle sig mere end han allerede havde. Der skulle ske noget nyt, og det endte i sidste ende med at gå rigtig godt for Martin. Sammen med hans rådgiver Kirsten, værkstedsleder Nina samt Mariann fra Aalborg AKTIV sætter vi os derfor ned for at få en snak om Martins ønsker, opgaver og udvikling.

Martin
Fra højre: Martin, Kirsten (Martins rådgiver på RCA) og Nina (Martins leder i kantinen på Skjernvej)

Fra venstre: Nina, Kirsten og Martin

Martin

Da Martin tog fat i Aalborg AKTIV

For at kunne forstå, hvordan Martin er endt der, hvor han er i dag, skal vi starte helt ved begyndelsen. Martin fortæller mig, hvordan han kom til at overveje nyt arbejde, da han var på ferie for et par år siden. I 6 år havde han arbejdet på et andet kommunalt tilbud. Men det var Martin begyndt at blive træt af. På ferien væk fra arbejdet kom han til at tænke mere over det, og han valgte derfor at kontakte Aalborg AKTIV;

”Til at starte med havde jeg faktisk ikke lyst til at skulle ud i noget arbejde igen, men bare have noget fritidsagtigt at lave. Men da jeg kom til mødet med Aalborg AKTIV, tænkte jeg, at jeg faktisk gerne ville i arbejde igen.”

Martin fik aftalt en dag, hvor han skulle komme til møde om hans ønsker og drømme. Han troede ikke, han ville få lyst til mere arbejde, fordi han var så træt af det andet, han lavede. Men til mødet fik han alligevel mod på at prøve noget nyt. Han foreslog selv, at han kunne prøve noget, der havde med mad at gøre. Med det som udgangspunkt blev RCA et åbenlyst sted at starte. På centeret kan man prøve kræfter med lidt af hvert, heriblandt at stå i en kantine.

 

Fra Vestre Havnepromenade til Skjernvej

RCA har flere lokationer, hvor man kan arbejde med mad, og Martin startede med at være i kantinen på Vestre Havnepromenade. Hverdagen gik med at servere for kommunens ansatte i et mindre køkken. Martin fik erfaring med faget og fandt ud af, at han godt kunne lide det. Men stedet passede ham ikke så godt, for det var svært at relatere til kunderne. Om det siger Martin:

”Den største forskel mellem Vestre Havnepromenade og Skjernvej er, at her får vi lavet mad til nogen, der er lidt mere i samme situation som mig selv, hvor nede på havnen lavede man mad til de kommunale medarbejdere.”

Med hans nye oplevelser og erfaringer fik Martin en større forståelse for, hvad han gerne ville. Han kunne godt lide at stå i et køkken, og selve arbejdsopgaverne passede ham godt. Men Martin oplevede, at det var svært at have noget socialt med kantinens kunder, som primært var kommunale medarbejdere. Hvor kantinen gav ham vigtig erfaring og mulighed for at lære nyt, så var det alligevel ikke det rigtige sted for Martin, hvis han også skulle udvikle sig i forhold til det sociale. Han fik derfor lavet en ny aftale om at komme ud på RCA’s kantine på Skjernvej i stedet. Om det fortæller Mariann:

”Det startede jo med, at du gerne ville Havnepromenaden, fordi det var et lille sted, og du tænkte, det var mere trygt for dig til at starte med. Men at du ret hurtigt finder ud af, at det faktisk ikke var det, du ville, og du så prøvede det her, syntes vi jo var megafedt. Du fik lynhurtigt øje på, at her på Skjernvej kunne du sagtens være.”

Der var hverken besværligt, forkert eller uladsiggørligt, at Martin ville skifte arbejdsplads. Tværtimod var det kun positivt, at Martin kunne mærke efter og se, at arbejdet ikke helt passede ham - og at han følte sig tryg nok til at fortælle det til Mariann. Sammen fik de Martin over på Skjernvej, hvor hans udvikling for alvor fik luft under vingerne.

Martins kæmpe udvikling!

Nu er Martin i RCA’s kantine på Skjernvej, og det har givet ham flere muligheder for at prøve nyt, lære mere og udfordre sig selv. En opgave, som Martin selv gav udtryk for, at han gerne vil have mere af, er kassebetjening. Det var der ikke noget af på Vestre Havnepromenade, men på Skjernvej har han haft masser af mulighed for at prøve kræfter med det. Betjeningen af kantinens kunder var en udfordring for Martin, fordi han kan have det svært med at stå overfor andre. Men det var en udfordring, han var klar på at tackle!

Martins kollega Nina, der som nævnt er værkstedsleder i kantinen, kommenterer smilende på den udvikling, hun har overværet:

”Du har det svært med at stå overfor andre, og du tænkte meget over, hvordan det lige skulle gå, når du nu stod ved kassen. Men se dig selv i dag! Det går jo bare derudaf. Du kommer jo selv med tiltag og taler med kunderne.”

Til det tilføjer Kirsten, Martins rådgiver på RCA:

”Du har faktisk lige siden du startede udviklet dig i retning af, at du får flere og flere opgaver, og du får mere og mere ansvar, og du byder mere og mere selvstændigt ind på dine opgaver.”

Om hans egen udvikling og forskellen på hans tidligere arbejdspladser og hvor han er nu, siger Martin:

”På det kommunale tilbud, jeg var på før, der var det meget de samme opgaver hele tiden. Det var selvfølgelig fint i starten, men det blev bare træls i længden. Sådan er det ikke her, og så syntes jeg også, at man herude bedre kan snakke med alle, også selvom man ikke kender dem eller ikke har kendt dem i så lang tid.”

Kantinen på Skjernvej har dermed både gjort, at Martin har fået en større variation i arbejdsopgaver og arbejdsgang, som han har ønsket, udover at kantinen har været et bedre sted for Martin at udvikle sig socialt. Her er det nemlig nemmere for ham at snakke med kunderne, fordi de er centerets andre ansatte. Nogle af dem er personer, der har udfordringer lignende Martins, og det gør det nemmere at forstå hinanden. Det har hjulpet Martin og givet ham en tryghed, som understøtter hans fortsatte udvikling.

Martin har været på Skjernvej i et halvt års tid, og han syntes selv, han har nået at udvikle sig mere, end han gjorde på sine tidligere arbejdspladser. Det er ikke fordi, de andre arbejdspladser ikke også kan skabe stor udvikling for personer, der ligesom Martin har brug for ekstra hjælp og støtte. Det er forskelligt fra person til person, hvad man har brug for, og hvad der motiverer en til at gå på arbejde. Derfor var det godt, at Martin fik sagt højt, hvad han havde behov for, så Mariann bedst muligt kunne hjælpe ham.

Mariann, Nina og Kirsten kommenterer også på, hvor meget Martin har udviklet sig, og hvor imponerede de er over, hvor hurtigt det er gået;

Mariann: ”Det er altså kun i oktober 2024, at du er startet her, og det skal vi jo også lige huske. Du har haft en kæmpe udvikling!”

Nina: ”Ja, det må man sige.”

Kirsten: ”På alle områder.”

Nina: ”Og dit smil er også bare blevet bredere og bredere.”

Nye omgivelser, udfordringer og kollegaer spillede alle sammen en rolle i Martins udvikling. Det har været for godt for ham, og det kan alle omkring ham mærke. Hans smil og gode humør smitter af på kollegaerne såvel som kunderne.

 

Gode rammer og gode kollegaer

For at kunne udvikle sig kræver det, at man har de rette rammer. På RCA er der flere elementer, der spiller ind i, hvorfor kantinen på Skjernvej har skabt de helt rigtige forhold for Martins udvikling. Her kommer Kirsten på banen, og hun forklarer, hvordan de på RCA tager hensyn til medarbejdernes forskellige behov:

”Vi arbejder rigtig meget med at prøve at tilpasse rammerne, kravene og arbejdsopgaverne ud fra den enkelte. Vi får utrolig mange gode ideer fra vores centermedarbejdere i forhold til, hvordan vi kan tilrettelægge arbejdsdagen. Det har Martin også virkelig mange gode forslag til.”

På RCA har de udviklingssamtaler med medarbejderne, så de hele tiden kan være sikre på, at arbejdet passer den enkelte. De tanker, oplevelser og forslag, som Martin og hans kollegaer kommer med, sætter Kirsten stor pris på, fordi det faktisk er med til, at centeret også kan udvikle sig. På den måde kan ansatte som Martin være med til at skabe gode rammer for dem selv og for alle andre på RCA.

Med en god historie og masser af flotte billeder på lommen tager jeg afsked med Martin, der jo selvfølgelig skal tilbage på arbejde. Men hvis man som Martin har oplevet, at ens udvikling er gået i stå, og man derfor gerne vil noget nyt, så har han et godt råd:

”Jeg syntes, man skulle tage kontakt til Aalborg AKTIV, fordi det var sådan, jeg kom videre, og jeg synes faktisk, det gik ret nemt.”